Interessante bewegende tentoonstelling Jordan Wolfson

Jorden Wolfson - Tentoonstelling S.M.A.K. Ecce Homo/Le poseur

Rondfladderende condooms gevuld met mollige hartjes, voorbij denderende flesjes Coca-Cola, muterende rode bloedcellen en een karikaturale jood zijn slechts enkele spelers in het flitsende beeldbiotoop van kunstenaar Jordan Wolfson (°1980, New York).

Wolfsons films en installaties bewegen zich tussen natuurwetenschap en esoterie, tussen educatie en entertainment, maar vooral ook, tussen online en offline. Voor zijn werk put de kunstenaar uit verschillende bronnen zoals het internet, tv-reclame en muziek. Dergelijke fragmenten van onze moderne en hedendaagse cultuur combineert hij met eigen beeldmateriaal.

Door gebruik te maken van iconische motieven die, in de woorden van Wolfson zelf, de angst voor het ‘globaal onderbewuste’ uitdrukken, bevraagt de kunstenaar de fysieke en psychologische conditie van het individu in een post-digitale wereld. Wolfson vertegenwoordigt een generatie voor wie het internet geen vreemd of nieuw gegeven is, maar letterlijk een deel van de context waarin ze is opgegroeid.

De tentoonstelling wordt opgebouwd rond zijn recente, sterk gewaardeerde animatiefilms ‘Con leche’ (2009) en ‘Animation, masks’ (2011) en de nieuwe filminstallatie ‘Raspberry Poser’ (2012), geproduceerd door S.M.A.K. (met première in REDCAT, Los Angeles, in december 2012). De films worden getoond in een labyrintachtige tentoonstellingsarchitectuur die de complexiteit weerspiegelt van Wolfsons mix van internetbeelden, autobiografische elementen, kunsthistorische referenties, populaire cultuur, zeemzoete muziekflarden en analoge en digitale animatie. Op die manier articuleert de tentoonstelling Wolfsons idee van film als een rekbaar installatiemedium waarin de grens tussen beeldscherm en kunstwerk vervaagt.

Met dank voor de genereuze ondersteuning van David Zwirner, New York/London; Sadie Coles HQ, London

 

Meer info vind je hier.

In dit artikel: , , , , , , , café