Brouwerij in de kijker: Duvel Moortgat

Brouwerij in de kijker, Duvel Moortgat, Duvel, Brouwerij

Geschiedenis

De geschiedenis van Duvel Moortgat is er één van respect voor traditie en familiewaarden. Vandaag waakt de vierde generatie van de familie Moortgat over de erfenis van hun voorvaderen, stichter Jan-Leonard Moortgat en zijn twee zonen Albert en Victor.

Een eerste mijlpaal in de geschiedenis van deze brouwerij is de lancering van Duvel in 1923. Haar succesbier indachtig wordt de groep in 1999 bij de beursgang herdoopt van brouwerij Moortgat tot Duvel Moortgat.

Wanneer de abdij van Maredsous de kwaliteit van haar bieren wilt verbeteren, zoekt ze een waardige opvolger om haar bieren aan uit te besteden. Zo komt de abdij, op aanraden van de KUL, terecht bij brouwerij Moortgat, die bekend staat voor haar gedegen vakmanschap en bier van de hoogste kwaliteit en zuiverheid. In 1963 krijgt de brouwerij een licentie en start de productie van de Maredsous abdijbieren.

Internationalisering van Duvel Moortgat

Duvel Moortgat gaat in 2001 internationaal. De afgelopen jaren heeft Duvel Moortgat haar positie in Nederland verstevigd en in Frankrijk, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de fundamenten voor verdere groei gelegd. Duvel is en blijft het speerpunt van de exportinspanningen van de groep. Ook in de toekomst zal de groep actief op zoek gaan naar nieuwe exportmarkten.

 Overname van brouwerijen

In de jaren die hierop volgen neemt Duvel Moortgat verschillende brouwerijen over: de Ardeense brouwerij Brasserie d’Achouffe, Liefmans en De Koninck. Hun assortiment is dan ook uitgebreid: Duvel, Maredsous, Vedett, Liefmans, Bel Pils, La Chouffe, Bernard, De Koninck en de merken van Brewery Ommegang Ltd.

 Succesformule

Duvel Moortgat is één van de grootste onafhankelijke brouwerijgroepen in België en onderscheidt zich van haar concurrenten door haar focus op speciaalbieren. Haar huidig succes steunt op volgende troeven: kwalitatief hoogstaande producten, verschillende distributiekanalen in binnen- en buitenland, een modern productieapparaat en sterke merken.

Al sinds jaren heeft Duvel Moortgat de gewoonte om een deel van de opbrengsten van de brouwerijbezoeken te storten aan een goed doel. Tot 2007 was dat telkens €1 per bezoeker. Vanaf dat jaar besliste de brouwerij om dat bedrag te verdubbelen. Verder is deze brouwerij zeer milieubewust en schenkt het de nodige aandacht aan duurzaam ondernemen.

In dit artikel: , , , , , , , , café