Oproep aan de Belgen: drink meer bier!

Belgische brouwers, bier, meer bier, campagne, biercampagne, drink meer bier, VLAM

De Belgische Brouwers zijn ontevreden over ons drinkgedrag. Er moet verandering in de situatie komen, maar niet iedereen is het hiermee eens.

Onze nationale trots, en toch…

Bier is onze Belgische trots. En terecht, want onlangs vielen enkele van onze bieren nog in de prijzen. We staan erom bekend, maar toch lijkt er iets niet te kloppen. De brouwers stellen een dalend verbruik vast. Veertig jaar geleden dronken we met z’n allen nog 120 liter per jaar, maar vandaag de dag is dit gedaald naar 74 liter. Dit komt neer op een historisch dieptepunt van gemiddeld één pintje per dag.

Wat nu?

De Belgische bierbrouwers willen nu het dalende verbruik een halt toe roepen en werken daarom samen met VLAM, het Vlaamse Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Het plan is om een heuse campagne op poten te zetten, gelijkaardig aan die van ‘Kazen van bij ons’. Vanaf november gaat deze van start en mag je je verwachten aan tv- en radiospots, en advertenties in kranten en magazines.

Voor- en tegenstanders

Deze campagne zal bij de bierliefhebbers zeker aanslaan, maar er zijn er ook die minder enthousiast reageren. De Vereniging voor Alcohol- en andere drugsproblemen is niet tevreden, want zij proberen het alcoholgebruik net te beperken. Verder vinden ze het niet kunnen dat de economische kant van het verhaal zwaarder doorweegt dan de gezondheidsrisico’s die samenhangen met meer alcohol drinken.

Café de Trollekelder neemt geen standpunt in, maar blijft je met plezier bier serveren.

In dit artikel: , , , , , , , café